09.02.2018Freight Services

UPDATE: No strike in Turku, Naantali - Ei lakkoa Turussa, Naantalissa

Update on 9 February

Referring to the threat of a strike, the parties have answered positively to the settlement proposal made by State Conciliator, and the strike will not start. Vessels will run according to schedule in Turku, Naantali, Rauma, Kokkola and Oulu.

Update on 26 January:

Referring to the possible strike action on Monday, 29 January, the date has been moved forward a fortnight and the negotiations continue.

*******

Five ports (Oulu, Kokkola, Rauma, Naantali and Turku) have received an industrial action notice from the Finnish Seafarers' Union FSU and the Transport Workers' Union AKT. According to the notice, the aforementioned unions organize a strike concerning tower crane operators and port supervisors, their members, starting on Monday, 29 January at 6 am. The announcement did not set a limit to the duration of the strike. The unions also state that if the employer in one way or another subcontracts work under the industrial action, they are ready to take supporting measures.

Finnlines informs its customers about the possible impacts of strike with traffic infos.

Päivitys 9.2.

Osapuolet ovat vastanneet myönteisesti valtakunnansovittelijan sovintoehdotukseen, eikä lakkoa tule. Liikenteet hoidetaan aikataulujen mukaisesti.

Päivitys 26.1.

Viitaten lakonuhkaan ensi maanantaina 29.1., mahdollista työtaistelutoimenpidettä on siirretty kahdella viikolla eteenpäin ja neuvottelut osapuolten välillä jatkuvat.

*******

Viisi satamaosakeyhtiötä (Oulu, Kokkola, Rauma, Naantali ja Turku) ovat saaneet Suomen Merimiesunionilta ja Auto- ja Kuljetustyöntekijäliitolta työtaisteluilmoituksen. Sen mukaan edellä mainitut liitot järjestävät jäseninään olevia torninosturinkuljettajia ja satamavalvojia koskevan lakon alkaen maanantaina 29.1. klo 6. Ilmoituksessa ei rajattu työtaistelun kestoa. Liitot myös ilmoittavat, että mikäli työnantaja tavalla tai toisella teettää työtaistelun alaista työtä, ne ovat valmiita tukitoimiin.

Finnlines tiedottaa asiakkailleen mahdollisen lakon vaikutuksista liikenteeseen liikennetiedotteilla.