Finnlines juhli uutta Ruotsin ja Puolan välistä reittiä Malmössä

Finnlines Oyj, Lehdistötiedote, Malmö, 28.5.2024

Vasemmalta: Jesper Axelsson, M/S Finnfellow’n kapteeni, Katrin Stjernfeldt Jammeh,
Malmön kunnanhallituksen puheenjohtaja, Tom Pippingsköld, Finnlinesin toimitusjohtaja.
Kuva: Finnlines

Tämä vuoden huhtikuussa Malmöstä avattiin uusi yhteys Manner-Eurooppaan, kun Finnlinesin Finnfellow-alus aloitti liikenteen Ruotsin ja Puolan välillä. Uutta reittiä juhlittiin laivalla pidetyssä avajaisseremoniassa tänään 28.5.2024. Finnlinesin johto ja Malmön kunnan­hallituksen puheenjohtaja Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) leikkasivat Ruotsin ja Puolan värejä toistaneen nauhan.

Rahti- ja matkustajaliikennevarustamo Finnlines operoi nykyään kahta yhteyttä Malmön ja Manner-Euroopan välillä. Rahti-matkustaja-alus Finnfellow on liikennöinyt aiemmin Saksaan Malmö–Travemünde-reitillä, mutta käänsi kurssinsa Puolaan Świnoujścien satamaan 10.4.2024, josta alkaen alus on ajanut reitillä päivittäin. Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld, linjajohtaja Antonio Raimo, matkustajaliikenteestä vastaava johtaja Marco Palmu ja Malmön kunnanhallituksen  puheenjohtaja Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) avasivat reitin virallisesti 28.5.2024.

”Ensinnäkin haluan kiittää kaikkia, jotka tulivat juhlimaan kanssamme. Suora yhteys Ruotsista Puolaan tarjoaa uusia mahdollisuuksia kaupan ja matkailun alalla. Olemme ylpeitä turvatessamme tärkeän kauppareitin Malmön ja Puolan Länsi-Pommerin välillä samalla, kun tarjoamme viihtyisän merimatkan sekä liike- että vapaa-ajan matkustajille”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.

”Malmö on Ruotsin silta muuhun maailmaan. Finnlinesin uuden Itämeren ylittävän yhteyden myötä Malmön asema vahvistuu entisestään”, sanoo Malmön kunnanhallituksen puheenjohtaja Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Myös Malmön satamaa operoiva Copenhagen Malmö Port (CMP) ja Świnoujścien satamassa toimiva Euro Terminal ovat tyytyväisiä uuteen reittiin.

”Finnlines on satamalle pitkäaikainen ja tärkeä yhteistyökumppani. Olemme tyytyväisiä yhteistyön laajentumiseen. Uusi reitti Malmön ja Świnoujścien välillä avaa suuret ja kasvavat markkinat, mikä luo mahdollisuuksia myös satama-alueen muulle toiminnalle ja intermodaalikuljetusten kehittämiselle”, sanoo Barbara Scheel Agersnap, Copenhagen Malmö Port -sataman toimitusjohtaja.

Euro Terminalin toimitusjohtaja Katarzyna Bulawa jatkaa: ”Uusi yhteys vastaa markkinoiden kysyntään. Uuden reitin vihkiminen vahvistaa Świnoujścien sataman asemaa tärkeänä Puolan ja Ruotsin yhdistävänä porttina. Uskomme vahvasti, että uusi yhteys mahdollistaa kuljetusten optimoinnin ja tuo lisäetuja liike-elämälle ja matkailijoille. Edistämme mielellämme tätä yhteyttä Finnlinesin kanssa ja odotamme innolla tulevaa kehitystä.”

Świnoujścien päivittäisen yhteyden lisäksi Finnlines liikennöi myös kolmella rahti-matkustaja-aluksella Malmön ja Travemünden väliä joka päivä. Kaikki kolme on maalattu Finnlinesille tyypillisillä väreillä valkoiseksi ja merensiniseksi ja niiden nähdään alittavan Juutinrauman silta ennen Norra hamnen -satamaan tuloa ja sieltä lähdön jälkeen.

Malmö–Świnoujście-reittiä ajavassa Finnfellow’ssa on yli 180 hyttiä, tilaa 440 matkustajalle ja yli 3 000 kaistametriä rahdille. Laivassa on buffet-ravintola, merirosvoteemainen leikkialue lapsille, tax free -myymälä ja suomalainen sauna.

Vasemmalta: Marco Palmu, Finnlinesin matkustajaliikenteestä vastaava johtaja, Luciano Astudillo, esikuntapäällikkö, Katrin Stjernfeldt Jammeh, Malmön kunnanhallituksen puheenjohtaja, Tom Pippingsköld, Finnlinesin toimitusjohtaja, Jesper Axelsson, M/S Finnfellow’n kapteeni, Pia Södergren, M/S Finnfellow’n purseri, Barbara Scheel Agersnap, Copenhagen Malmö -sataman toimitusjohtaja, Antonio Raimo, Finnlinesin linjajohtaja.

Päivittäinen aikataulu:

tom.pippingskold@finnlines.com, puh. +358 40 519 5041

Katrin Stjernfeldt Jammeh, Mayor of Malmö Municipality
Yhteydenotot: Åsa Waldemarsson, press secretary, asa.waldemarsson@malmo.se

Kuvat ja muut tiedustelut:

communications@finnlines.com

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan, Aasian ja Australian välillä.