Finnlines panostaa matkustajaliikenteeseen – Finncanopus-laivaa juhlittiin Tukholmassa ennen Kapellskäristä lähtevää neitsytmatkaa

Finnlines Oyj, Lehdistötiedote, Helsinki, 15.2.2024

Finnlines esitteli uuden Superstar-luokan rahti-matkustaja-aluksen (ropax) Finncanopuksen, tänään Tukholmassa. Finncanopus alkaa liikennöidä sisarlaiva Finnsiriuksen parina manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Kapellskärin välillä (Kapellskär–Långnäs–Naantali-reitillä).

M/S Finncanopus Stadsgårdenin terminaalissa Tukholmassa. Kuva: Patrik Johansson

Rahti- ja matkustajaliikennevarustamo Finnlines on tehnyt mittavia investointeja manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin väliselle reitille tuomalla liikenteeseen kaksi uutta Superstar-luokan rahti-matkustaja-alusta, Finnsiriuksen ja Finncanopuksen. Finnsirius aloitti liikennöinnin syyskuussa 2023 ja sen älykästä ja eleganttia suunnittelua ja lukuisia palveluja on ihailtu. Toinen Superstar, Finncanopus, esiteltiin tänään Tukholmassa ja se lähtee neitsytmatkalleen Kapellskäristä 16.2.2024.

Laiva teki ainutkertaisen debyyttinsä Tukholmassa ja kiinnittyi Stadsgårdenin terminaalin ja Fotografiska-museon edustalle. Puolenpäivän jälkeen noin 150 Finnlinesin Star Club -kanta-asiakasta tutustui laivaan ja sen palveluihin, eli baareihin ja ravintoloihin, spa-osastoon, hytteihin ja kokoustiloihin. Median edustajille oli järjestetty oma laivakierros. Päivän kruunaa avajaisjuhla ennen Kapellskäriin siirtymistä, josta alus lähtee neitsytmatkalle Långnäsin kautta Naantaliin 16.2.

Risteilytason kokemus

Finnlinesin uudet Superstar-luokan laivat, Finnsirius ja Finncanopus, on nimetty yötaivaan kirkkaimpien tähtien mukaan ja ne nostavat Finnlinesin tarjoaman matkakokemuksen uudelle tasolle. Kummassakin on tilaa 1 100 matkustajalle, kaksi kertaa enemmän kuin reitin aikaisimmilla ropax-laivoilla oli. Myös rahtikapasiteetti on kasvanut hieman yli 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin.

Finnlinesin uudet Superstar-laivat tarjoavat entistä monipuolisempia palveluja ja enemmän elämyksiä kuin aiemman sukupolven ropax-laivat. Niissä on useita hyttiluokkia perustasoisista hyteistä kuuden hengen hytteihin ja ylellisiin sviitteihin. Matkustajat voivat valita, missä seitsemästä baarista ja ravintolasta ruokailevat. Laivassa on kokoustiloja, lounge, suuri tax-free myymälä, spa, kunto- ja joogasali. Lapsille on tekemistä ja lemmikeille peräti kaksi ulkoilualuetta. Upeaa saaristoa voi ihailla suurista panoraama-ikkunoista. Voidaan sanoa, että Finnsirius ja Finncanopus tarjoavat risteilytason kokemuksen.

“Matkustajat ovat kehuneet Finnsiriusta ja toivottaneet sen lämpimästi tervetulleeksi. Finncanopuksen aloittaessa liikenteessä matkustajille on tarjolla samat korkealuokkaiset tilat ja palvelut sekä aamu- että iltalähdöillä, ja voimme tarjota myös päivämatkoja”, toteaa Marco Palmu, Finnlinesin matkustajaliikennejohtaja.

Suuri uudisrakennusohjelma saatu päätökseen

Uudet ropax-laivat ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreää uudisrakennusohjelmaa, jonka myötä laivaston kapasiteetti on kasvanut ja taso parantunut entisestään.

“Sujuva rahtiliikenne toimii Itämeren alueen talouden ja huoltovarmuuden selkärankana. Finnlinesin innovatiivinen malli yhdistää rahti- ja matkustajaliikenteen ja uudisrakennusohjelmamme on edistänyt liiketoimintaamme merkittävästi. Optimoimalla kapasiteettiamme, parannamme laivojen käyttöastetta ja teemme liikennöinnistä tehokkaampaa ja kestävämpää. Tätä tukevat myös investoinnit energiatehokkuuteen ja huipputeknologiaan,” kertoo Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.

Matkustajamäärät kasvaneet

Vuonna 2023 Finnlines kuljetti 695 000 matkustajaa, luvussa ovat mukana sekä kuljettajat että yksityiset matkustajat, kasvua oli 7 prosenttia. Vapaa-ajan matkustus kasvoi yli 17 prosenttia, missä on edellisvuoteen verrattuna huomattavaa kasvua. Suurinta kasvu oli manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä, 49 prosenttia. Suomen ja Saksan välinen matkustus kasvoi 11 prosenttia.

“Odotamme rahti- ja matkustajapalvelujen kysynnän kasvavan. Laajempaa markkinasegmenttiä palvelevat uudet Superstar-laivat vauhdittavat kysyntää ja vastaavat asiakkaidemme odotuksiin”, Marco Palmu toteaa.

Finnlinesilla on kaksi päivittäistä lähtöä kummastakin satamasta ja matka-aika Naantalista Kapellskäriin on vain 8-9 tuntia.

Lisätietoja:

Marco Palmu, Matkustajapalvelujen johtaja, Finnlines Oyj
marco.palmu@finnlines.com, +358 40 773 4894

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan, Aasian ja Australian välillä.