Finnlinesin tuloskatsaus tammi–kesäkuu 2023

Finnlines Oyj, Lehdistötiedote, Helsinki, 27.7.2023

Toimitusjohtaja Tom Pippingsköld tuloskatsauksen yhteydessä

”Finnlines-konsernin liikevaihto oli 336,4 (356,9) miljoonaa euroa, jossa on laskua 6 prosenttia verrattuna vuoden 2022 tammi–kesäkuun tulokseen. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 325,3 (343,8) miljoonaa euroa, josta matkustajaliiketoiminnan osuus oli 31,5 (25,6) miljoonaa euroa. Satamatoiminnat tuottivat 21,4 (24,8) miljoonaa euroa.

Euroalueen talouskasvun ennustetaan olevan vaatimatonta tänä vuonna, mutta paranevan jonkin verran vuonna 2024. Suomen Tullin tilaston mukaan tammi–toukokuun yhteenlaskettu viennin arvo kasvoi 1,0 prosenttia, mutta tuonnin arvo väheni 14,3 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Sodan ja korkean korkotason johdosta kuluttajien sekä talouselämän luottamus on pysynyt pitkän ajan keskiarvon alapuolella. Myös inflaation odotetaan pysyvän edelleen korkeana.

Laskeneet vientivolyymit ovat alentaneet lastivirtoja ja alhaisempi polttoainelisä on vaikuttanut Finnlines-konsernin liikevaihtoon. Joidenkin reittiemme heikentyneet volyymit ovat pakottaneet Finnlinesin joko vähentämään lähtöjä tai reitillä liikennöivien alusten lukumäärää. Näin ollen päätimme rahdata yhden roro-aluksen Grimaldi-konsernille. Lisäksi olemme vähentäneet kapasiteettia reiteillä, joilla volyymit ovat pienentyneet ja lisänneet kapasiteettia siellä, jossa näemme ja jossa on ollut kasvua.

Joustavuus ja kyky sopeutua ovat auttaneet Finnlinesia toimimaan viime vuosien talouden suhdannevaihteluissa. Haluamme myös kasvattaa liiketoimintaamme ja avata asiakkaillemme uusia reittejä, joista viimeisin on Ruotsi–Puola-linja, jossa yhden ropax-aluksen on tarkoitus aloittaa liikennöinti päivittäin Malmön ja Świnoujścien välillä muutaman viikon kuluttua.

Matkustajaliikenne on elpynyt erittäin hyvin pandemian jälkeen ja Finnlines voi tarjota erinomaisia palveluja upeilla laivoillaan Manner-Suomi–Ahvenanmaa–Ruotsi-liikenteessä. Ensimmäinen uusista Superstar-laivoista, Finnsirius, luovutettiin aikataulun mukaisesti 18.7.2023 ja se aloittaa Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä puolessa välissä syyskuuta. Toinen laiva, Finncanopus, tulee reitille Finnsiriuksen pariksi vuoden loppuun mennessä. Nämä kaksi Superstar-ropax-alusta, ”kruunun jalokivemme”, tarjoavat loistavat palvelut matkustajille ja kuljettajille ja lastikapasiteetti kasvaa lähes 30 prosenttia. Superstarit korvaavat nykyiset Star-luokan ropax-alukset, jotka siirtyvät ajamaan Malmön ja Travemünden välille, millä linjalla ne puolestaan tarjoavat entistä parempia palveluja sekä rahtiasiakkaille että matkustajille.

Meriliikenteen osuus hiilidioksidin maailmanlaajuisista kokonaispäästöistä on noin 3 prosenttia, joten IMO ja merenkulkuala työskentelevät yhdessä päästöjen vähentämiseksi. Euroopan Unioni on päättänyt laajentaa päästökauppajärjestelmää koskemaan merenkulkua 1.1.2024 alkaen.

Finnlines-konserni jatkaa edelleen vihreän siirtymän investointeja. Viiden uuden hybridialuksen, maasähkön, muiden huipputeknologisten laitteistoasennusten ja operatiivisten toimenpiteiden ansiosta Finnlines pysyy kärjessä, kun vertaillaan vähähiilisempään ja myöhemmin hiilineutraaliin liikenteeseen siirtymistä. Finnlines saattaa parhaillaan päätökseen uusien ekotehokkaiden alusten investointiohjelmaansa vahvistaakseen entisestään johtoasemaansa Itämeren ja Pohjanmeren alueen merenkulun logistiikan vihreässä infrastruktuurissa.”

Liite:

Lisätiedot:
Tom Pippingsköld, toimitusjohtaja, Finnlines Oyj
tom.pippingskold@finnlines.com, +358 40 519 5041

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan, Aasian ja Australian välillä.