• Matkustajaliikenne

Merenkulku liittyy EU:n päästökauppajärjestelmään – vaikutuksia Finnlinesin matkustajaliikenteeseen

Finnlines Oyj, Matkustajaliikenne, Helsinki 4.12.2023

Euroopan Unionin parlamentti edellyttää merenkulun liittyvän eurooppalaiseen päästökauppajärjestelmään (ETS) vuodesta 2024 alkaen. Päästökauppajärjestelmän tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 55 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Uudella asetuksella on vaikutuksia myös Finnlinesin matkustajaliikenteeseen.

Mikä on ETS?

Eurooppalainen päästökauppajärjestelmä ETS (Emission Trading System) on tärkeä osa EU:n strategiaa ilmastonmuutoksen torjumiseksi. ETS on niin sanottu ”cap and trade” -järjestelmä, jossa rajoitetaan ilmaan päästettävien kasvihuonekaasujen määrää EU-alueella päästökaton avulla, ja jossa järjestelmän piiriin kuuluvat yritykset ostavat päästöillensä päästöoikeuksia. Nykyisellään järjestelmä kattaa suuret teollisuuslaitokset ja Euroopan sisäisen lentoliikenteen, ja vuoden 2024 alusta lähtien myös kansainvälinen meriliikenne on osa järjestelmää. Lue lisää.

Finnlinesin toimet päästöjen vähentämiseksi

Vaikka merenkulun liittyminen päästökauppajärjestelmään on uutta, on Finnlinesilla tehty jo pitkään työtä päästöjen vähentämiseksi. Sitoutuminen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen näkyy esimerkiksi investoinneissamme uusimpiin aluksiin, jotka ovat varustettu huippuluokan ympäristöteknologialla. Lisäksi hienosäädämme jatkuvasti toimintaamme vähentääksemme fossiilisten polttoaineiden kulutusta. Osana kestävän kehityksen strategiaamme suunnittelemme siirtyvämme asteittain vaihtoehtoisiin polttoaineisiin.

Päästökaupan vaikutukset Finnlinesin matkustajaliikenteeseen

EU:n päästökauppajärjestelmän aiheuttamat kulut vaikuttavat sekä toimintaamme että kustannuksiimme. Kuten aiempienkin vastaavien sääntelyyn liittyvien maksujen suhteen, Finnlines pyrkii minimoimaan maksuista asiakkailleen aiheutuvat kustannukset ja säilyttämään kilpailukykyiset hinnat kaikin mahdollisin keinoin.

1.1.2024 alkaen myös Finnlines alkaa ostamaan päästöoikeuksia. Ympäristömaksu koskee kaikkia uusia vuoden 2024 varauksia, kun varaus tehdään 5.12.2023 tai sen jälkeen. Maksun suuruus voi vaihdella päästöoikeuksien ja -kiintiön markkinahinnan mukaan.

EU ETS -ympäristömaksu / henkilö

Voimassa toistaiseksi vuoden 2024 laivamatkoihin.

Matkustajat ja ajoneuvotNaantali–Kapellskär tai Kapellskär–NaantaliKapellskär–Långnäs tai Långnäs–KapellskärHelsinki–Travemünde tai Travemünde–HelsinkiMalmö–Travemünde tai Travemünde–Malmö
Aikuiset ja lapset 6–17 vuotta0,50 €0,20 €6 €2 €
Lapset 0–5 vuotta0 €0 €0 €0 €
Ajoneuvot (max. 6 m pitkä ja 2.1 m korkea, mukaan lukien moottoripyörät)2 €1 €12 €4 €
Ryhmäbussit4 €2 €24 €8 €
Muut ajoneuvot 3 €1 €18 €6 €
Pyörät0 €0 €0 €0 €

Maksua ei peritä Naantali–Långnäs väliseltä reitiltä.