Tilinpäätös 2021 ja tuloskatsaus tammi–joulukuu 2021

Tilinpäätös 2021 ja tuloskatsaus tammi–joulukuu 2021: Finnlinesin liikevaihto kasvoi ja tulos parani vuonna 2021

Toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi tuloskatsauksen yhteydessä

”Finnlines-konserni saavutti raportointikaudella 579,90 (484,0) miljoonan euron liikevaihdon, jossa on kasvua 20 % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto nousi 555,3 (461,8) miljoonaan euroon, josta matkustajaliiketoiminnan osuus oli 47,8 (39,0) euroa. Satamatoimintojen liikevaihto oli 47,0 (42,8) miljoonaa euroa. Lastimäärät ovat selvästi vuoden 2020 tasoa suuremmat ja myös matkustajien määrä kasvoi. Samoin satamatoimintojen liikevaihto nousi rahdin kasvun ansiosta.

Kassavirta oli hyvä ja tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 160,3 (140,8 ) miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 14 %. Raportointikauden tulos oli 74,7 (69,7) miljoonaa euroa.

Toteamme ylpeinä, että 2021 oli Finnlinesille hyvä vuosi. Palvelimme eurooppalaista teollisuutta, kuljetimme tavaroita ja matkustajia ilman mitään julkista koronatukea. Myönteinen suuntaus jatkui viimeisen vuosineljänneksen aikana, jolloin lastimäärät kasvoivat lähes kaikilla reiteillä. Autoteollisuus kärsi jonkin verran maailmanlaajuisesta puolijohdekomponenttien puutteesta. Kun matkustusrajoituksia vähitellen helpotettiin, vapaa-ajan matkustus elpyi, vaikka matkustajamäärä jäi kauas normaalitasosta.

Finnlines jatkaa 500 miljoonan euron vihreää investointiohjelmaansa pienentääkseen laivastonsa kasvihuonekaasupäästöjä IMO:n ja EU:n asettamien tavoitteiden mukaisesti. EU-komissio on myös ehdottanut merikuljetusten sisällyttämistä päästökauppajärjestelmään ja EU asettaa enimmäisrajan laivojen käyttämän polttoaineen kasvihuonekaasusisällölle. Lisäksi valmistellaan EU:n taksonomia-asetusta, jossa luokitellaan kaikki investoinnit sen mukaan, miten ”vihreitä” ne ovat, ja asetetaan kullekin teollisuussektorille indikaattorit kriteerien määrittelemiseksi. Merenkulun kansainvälinen kattojärjestö, International Chamber of Shipping, on esittänyt syksyllä 2021 hiiliverojärjestelmää, jolla tuetaan merenkulkualan kehitystä nollapäästöiseksi.

Kolmen hybridiroro-aluksen ja kahden ekotehokkaan ropax-aluksen rakentaminen on edennyt hyvin. Uudet “Eco-sarjan” laivat, joista useat jo ajaa emoyhtiön, Grimaldi-konsernin, liikenteessä, ovat osoittautuneet erinomaisiksi kuljetusvälineiksi. Niissä on enemmän lastikapasiteettia, mutta pienempi energian kulutus kuin aiemman sukupolven laivoissa. Kaikki laivat ovat hybridi-tyyppisiä ja edustavat viimeisintä ympäristöteknologiaa. Voimme todeta, että viimeaikaiset investoinnit laivoihin sekä toimenpiteet tehokkuuden, tuottavuuden ja taloudellisen tuloksen parantamiseksi ja monipuolinen laivasto takaavat, että Finnlines on täysin valmis jatkossakin palvelemaan asiakkaitaan ja hyvissä asemissa kilpailemaan vihreällä strategiallaan.”

finnlines 1024x628 tw li 2

Tom Pippingsköld
Varatoimitusjohtaja
CFO
tom.pippingskold@finnlines.com

Lehdistön yhteydenotot

Viestintä, communications@finnlines.com

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista roro- ja matkustajaliikennevarustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista ro-ro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.