Tuloskatsaus tammi–kesäkuu 2022

Toimitusjohtaja Tom Pippingsköld tuloskatsauksen yhteydessä

“Finnlines-konsernin tammi–kesäkuun 2022 liikevaihto nousi 356,9 (270,8 vuonna 2021) miljoonaan euroon, kasvua 32 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varustamotoiminnan ja merikuljetusten liikevaihto oli 343,8 (258,1) miljoonaa euroa, josta matkustajaliiketoiminnan tuotot olivat 25,6 (14,2) miljoonaa euroa. Satamatoimintojen liikevaihto oli 24,8 (24,1) miljoonaa euroa. Rahtimäärät ylittivät vuoden 2021 tason.

Raportointikauden aikana Finnlines kuljetti 393 000 (391 000 vuonna 2021) lastiyksikköä, 73 000 (90 000) autoa ja 742 000 (682 000) rahtia, jota ei voida mitata yksiköissä. Lisäksi kuljetimme 286 000 (228 000) yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.

EU:n sanktioiden johdosta Finnlines lopetti käynnit Venäjän satamiin maaliskuun alussa, mikä on luonnollisesti aiheuttanut tulonmenetyksiä. Muilla linjoilla lisääntyneet rahtimäärät ovat kuitenkin kompensoineet menetystä ja myös matkustajaliiketoiminta on elpynyt pandemiaa edeltäneisiin lukuihin.

Finnlines on ylpeä esitellessään uutta tonnistoaan, jonka hiilijalanjälki on pienempi ja palvelut entistä paremmat. Kaikki kolme Eco-sarjan hybridiroro-alusta luovutettiin telakalta Kiinassa loppukeväästä ja alkukesästä 2022. Alukset ovat aloittaneet Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä ja Finnlines pystyy nyt täysin vastaamaan asiakkaiden lisäkapasiteetin tarpeisiin useilla reiteillä, koska aiemmat Itämeri–Biskaja-linjan alukset on siirretty vahvistamaan Itämeren liikennettä.

Finnlines laajensi reittiverkostoaan heinäkuun puolivälissä, kun Irlannin Rosslaren ja Belgian Zeebrüggen välillä avattiin uusi reitti, jolla liikennöivä roro-laiva tarjoaa kaksi viikkolähtöä kummastakin satamasta. Reitti tarjoaa tärkeän yhteyden Irlannin teollisuudelle, mutta Suomen, Saksan, Viron ja Espanjan teollisuus pääsee myös helpommin Irlannin markkinoille Zeebrügessä tapahtuvan uudelleenlaivauksen myötä.

Roro-alus Finnmerchant rahdattiin konsernin ulkopuolelle heinäkuun alussa, mutta sen korvaa Finnmill-alus, jossa on kapasiteettia kuljettaa kasvaneita rahtimääriä.

Superstar-uudisrakennusohjelma eteni, kun ensimmäisen ropax-aluksen, Finnsiriuksen, kölinlaskua juhlistettiin 1. huhtikuuta Kiinassa. Sisaraluksen kölinlaskun on määrä tapahtua elokuussa. Vihreät arvot on huomioitu kaikkialla laivassa energiantuotannosta valaistuksen hallintaan. Vaikka Superstarit ovat suurempia kuin mikään nykyisistä ropax-laivoista, niiden odotetaan kuluttavan vähemmän polttoainetta ja tuottavan näin ollen vähemmän CO2-päästöjä kuin liikenteessä olevat Star-luokan laivat. Epävarmasta talous- ja geopoliittisesta tilanteesta huolimatta Finnlines on säilyttänyt asemansa luotettavana ja merkittävänä rahdinkuljettajana. Ensisijainen pyrkimyksemme parantaa jatkuvasti toimintojemme ja taloutemme tehokkuutta takaa sen, että voimme kasvaa ja investoida laivastoomme sekä myös työntekijöiden hyvinvointiin ja koulutukseen.”

Lehdistön yhteydenotot

Viestintä, communications@finnlines.com

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista roro- ja matkustaja­liikenne­varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa.
Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.