Finnlinesin tilinpäätös 2022 ja tuloskatsaus tammi–joulukuu 2022

Kuva: Mike Louagie

Tom Pippingsköld, President and CEO, in conjunction with the review

Toimitusjohtaja Tom Pippingsköld tuloskatsauksen yhteydessä

”Finnlines-konsernin tammi–joulukuun 2022 liikevaihto nousi 736,1 miljoonaan euroon, jossa on 27 prosenttia kasvua verrattuna vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon. Raportointikauden tulos oli 133,3 (74,1 vuonna 2021) miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia, EBITDA, oli 221,2 miljoonaa euroa (160,3 vuonna 2021). Ukrainan sota, kiihtyvä inflaatio, korkojen nousu ja huimasti nousseet energiakustannukset heikensivät maailman ja Suomen taloutta. Ottaen talouden epävarmuuden huomioon rahtimäärät olivat kuitenkin melko hyvällä tasolla vuonna 2022. Finnlines kuljetti 750 000 rahtiyksikköä, 138 000 autoa ja 648 000 yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.

Kun kolme uutta Eco-luokan hybridirorolaivaa aloitti Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä, useita laivoja siirrettiin muille reiteille. Joitakin muutoksia oli tehty jo, kun kaikki Venäjän toiminnot keskeytettiin maaliskuun alussa. Tätä nykyä Finnlines voi entistä paremmin vastata asiakkaiden kapasiteettikysyntään ja tarjota riittävästä lähtöjä kaikilla linjoillaan.

Nämä kolme jättikokoista roro-laivaa, joihin on asennettu huipputeknologiaa, eivät tarjoa ainoastaan mittakaavaetuja asiakkaille, mutta myös ympäristöjalanjälki on pienentynyt. Heinäkuussa Finnlines avasi Irlannin Rosslaren ja Belgian Zeebrüggen välille uuden rahtireitin, joka on tärkeä yhteys Irlannin, Manner- ja Pohjois-Euroopan välillä. Markkinat ottivat reitin hyvin vastaan ja pienempi roro-alus korvattiin pian suuremmalla, jossa on lähes 4 200 kaistametriä rahdille.

Superstar-ropax-alusten uudisrakennusohjelma on edennyt hyvin Kiinassa. Kumpikin alus on laskettu vesille ja niiden odotetaan saapuvan vuoden 2023 kolmannen ja neljännen kvartaalin aikana. Alukset alkavat liikennöidä Suomen ja Ruotsin välillä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä. Kun muut varustamot ovat sulkeneet linjojaan, Finnlines on vakuuttunut siitä, että asiakkaamme hyötyvät yhdistetystä rahdin ja matkustajien kuljetuksesta.

Superstar-laivat kasvattavat rahtikapasiteettia 30 prosenttia ja matkustajakapasiteettia 50 prosenttia Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä ja ne tarjoavat enemmän palveluja kuin nykyiset kaksi alusta. Finnlines keskittyy jatkossakin rahtiin, mutta tällä reitillä panostamme myös entistä laajempaan matkustajasegmenttiin, kuten jalkamatkustajiin. Uudenaikaiset, korkealuokkaiset rahti-matkustajalaivat tarjoavat houkuttelevan matkustusvaihtoehdon Ahvenanmaalla asuville, jotka ovat riippuvaisia säännöllisistä meriyhteyksistä, sekä Ruotsista ja Suomesta matkustaville.

Maailma tarvitsee merenkulkua ja luotettavia merikuljetuksia. Investoimme jatkuvasti uusiin laivoihin ja tuomme lisäkapasiteettia Itämeren, Biskajan ja Pohjanmeren liikenteeseen. Investoimme myös ympäristöteknologiaan täyttääksemme EU-säännöstöt ja IMO:n suositukset ja alentaaksemme hiilijalanjälkeä ja muita ilmapäästöjä tehokkaammin kuin vanhempien laivojen tekniikka mahdollistaa. Koska Finnlinesin laivasto kasvaa, Suomen lipun alla on 200 uutta työpaikkaa avoinna. Finnlines on valmis palvelemaan asiakkaitaan vastuullisella laivastollaan vuonna 2023 ja pitkälle eteenpäin tulevaisuudessa.”

Liitteet:

Lisätietoja:
Tom Pippingsköld, toimitusjohtaja, Finnlines Oyj
tom.pippingskold@finnlines.com, +358 40 519 5041

Muut tiedustelut:

Finnlines on yksi Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajanlahden johtavista rahti- ja matkustajaliikenne-varustamoista. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista roro-varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Pohjois-Euroopan, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.